Dode hoek les
Een dode hoek les is een verkeesles waar de leerlingen veel aan hebben. Niet alleen raken de leerlingen bekend met de gevaren van grote voertuigen, het vergroot ook het inlevingsvermogen van de leerlingen in een vrachtwagenchauffeur. Dat is iets waar ze ook later als automobilist veel profijt van hebben.
Daarnaast leent de dode hoek les zich voor een techniekles over spiegels en gewicht. Ook het schrijven van een opstel over de dode hoek of het maken van een poster zijn lesmogelijkheden.
Maar het mooiste is natuurlijk een praktijkles waarbij leerlingen even op de stoel van de chauffeur plaats mogen nemen en via de spiegels kijken of ze hun klasgenoten kunnen zien. De leerlingen die rond de vrachtwagen lopen, kijken waar ze oogcontact met de 'chauffeur' kunnen maken.
Voor een dergelijke les is de hulp van een vrachtwagenchauffeur met vrachtwagen onmisbaar. Vaak is er op school wel een ouder die hierbij kan helpen. Ook kunt u transportbedrijven in de buurt van school aanschrijven, zij hebben er immers ook baat bij als leerlingen meer weten over de dode hoek. Er zijn ook diverse organisaties die dode hoek lessen verzorgen, u vindt de links naar deze organisaties op de speciale pagina met links.
Natuurlijk is het belangrijk dat u voor de praktijkles in de klas aandacht besteed aan de dode hoek. Onderstaand een lessuggestie.
Lessugestie
Teken op het bord een plaatje van een vrachtauto, van boven gezien (linker plaatje). Laat leerlingen met kruisjes op het bord aangeven waar zij denken dat de dode hoek zit. Laat daarna het rechteplaatje zien. Hebben de leerlingen alle plekken benoemd?
Dat er ook voor de vrachtwagen een dode hoek zit, is misschien lastig te begrijpen, de chauffeur heeft daar toch immers de voorruit. De chauffeur zit hoog en voor hem heeft hij nog zijn dashboard en stuur. Laat de leerlingen proberen naar hun voeten te kijken wanneer ze aan hun tafel zitten. Of leg iets voor hun tafel en schuif dat steeds verder naar achteren, wanneer zien ze het pas? Kan dit met een spiegel worden opgelost? (door een spiegel voorbij de tafel te hangen kan een leerling zien wat er voor de tafel ligt)
Een vrachtwagen heeft veel ruimte nodig. Hierdoor moet de chauffeur, wanneer hij rechtsaf gaat, met de voorkant van de auto soms eerst ver van de stoep af sturen en dan komen de achterwielen toch nog vlak langs de stoeprand. Op zo'n moment moet je dus niet naast deze vrachtwagen staan. Met behulp van een speelgoedauto of een tekening op het bord, kunt u dit goed laten zien.
Hoeveel soorten vrachtauto’s kunnen de leerlingen opnoemen? Denken ze ook aan de vuilniswagen en de bus? Waarom zijn vrachtauto’s belangrijk? Zo kunnen er in één keer veel spullen naar bijvoorbeeld de winkels vervoerd worden. Komen de leerlingen vrachtauto’s tegen in het verkeer? Vinden ze dat eng?
Bekijk samen met de leerlingen een aantal foto’s van vrachtauto’s. Hoeveel spiegels hebben de auto’s? Sommige vrachtauto’s hebben wel 7 spiegels. Ook zijn er vrachtauto’s die niet alleen spiegels hebben, maar ook camera’s zodat de chauffeur op een tv kan zien wat er gebeurd. Maar heeft de chauffeur tijd om in alle spiegels tegelijk te kunnen kijken?
Niet alleen vrachtauto’s hebben een dode hoek. Ook bestelbusjes en zelfs de auto van je ouders.
Op de pagina met links (http://www.verkeerseducatie.yurls.net) vindt u informatie over projecten, filmpjes en de dode hoek. Kijk ook eens op de pagina voor leerlingen.